Szipi Posted Július 25, 2007 Share Posted Július 25, 2007 Leleplezett örvények Az ártatlannak tűnő lebegő levegő sok bajt okoz a földfelszínen is. 1940-ben a Tacoma-szakadék feletti függőhíd egyszer csak félelmetes mozgásba kezdett. A karcsú hídtest mindössze egy tartós szélfuvallatban valóságos papírszalagként kígyózott a levegőben, aztán az acélkábelek hirtelen elszakadtak, és a híd a mélybe zuhant. Ekkor jutott először a mérnökök eszébe, hogy elkészítsék a híd modelljét, és szélcsatornában vizsgálják, miért szakadt le olyan erősségű szélben, amely mit sem árt más hidaknak. Az örvények meglepő „vallomást tettek". Bizonyos szélsebességnél éppen olyan ütemben szakadtak el a hídtól, mint amekkora a fémszerkezet saját rezgésszáma volt. így az apró lengések kitérése megsokszorosodott, s végül akkorára nőtt, hogy azt már az acél kötegek sem tudták ellensúlyozni. A szélcsatornás modellkísérletek légörvényei szerint még a legegyszerűbb hengeres acéltartály is furcsa táncba kezd bizonyos erősségű szélben, minta hulahopp-karikát fűztek volna a derekára. Ha ez a „hastánc" meghatározott rezgésszámot ér el, könnyen bekövetkezhet a katasztrófa, mint ahogy az angliai Haydockban történt, ahol szinte papírpohárként gyűrődtek össze a szilárdnak vélt acéltartályok. Ma már tíz-húszemeletes épületeket sem terveznek anélkül, hogy ne vennék előbb szemügyre egy szélcsatornában a modellje körül kialakuló légáramlatokat. Az úgynevezett Monroe-jelenségnek ugyanis az a lényege, hogy ha nagy erejű szél ütközik az épületek tetejébe, akkor a légáramlat felfelé szóródik, így alul, a talaj felszínén szívóhatású légörvényeket kelt. Ebből azután furcsa dolgok származnak. A clevelandi Erieview-torony környékén például a szökőkutak egészen más irányba lövelltek a vízsugarukat, mint ahogyan a járókelők várták, és néha, csendes téli időben csak a torony tövében kerekedett hóvihar. Ezért ügyelnek a szakemberek a hajókéményekre is. A légörvények tanulmányozásának köszönhető, hogy az óceánjáró hajók kéményei egyre rövidebbek lesznek. Az elv ugyanis az, hogy a menetszél a kémény körül alulról felfelé suhanva emeli a füstöt is a magasba. Nem engedi leszállni a hajókémény mögötti hátsó fedélzetre, hanem vízszintesen áramoltatja a tenger fölé. A légörvények tulajdonságait a sportban is figyelembe veszik. Amikor az ugrósáncon lefelé száguld a síelő, óránként 140-180 kilométeres sebességre is szert tehet, miközben ott táncolnak körülötte a lassító légörvények! Kanadai kutatók a szélcsatornát hívták segítségül, hátha az örvények eltüntetésével értékes másodperceket faraghatnak le a siklási időből. Sikerült is a síelő számára olyan testhelyzetet találniuk, amely több mint három százalékkal növeli a száguldó sebességét - pusztán a visszahúzó légörvények megszelídítése révén. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
strategos Posted Július 25, 2007 Share Posted Július 25, 2007 hááát bizony !!!! én valahol hallottam hogy az új városban (New Yrok) a felhőkarcolók környékén az enyhe szellő is úgy felerősödik, hogy akár több száz Km/h szél is lehet belőle!!! Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyzzs Posted Július 26, 2007 Share Posted Július 26, 2007 Hát igen... a szélterhelés...Azért a több 100 Km/h-s sebesség tán 1 kicsit túlzás, de bizony 2-3 m-es kilengést is okozhat 30 emelet felett (cca.100m)...Ja és: Mo.-i lakótelepen is láttam már a huzat miatt símán "kihulló" nagyméretű bukó-nyíló ablakot ... Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szipi Posted Augusztus 21, 2007 Author Share Posted Augusztus 21, 2007 sajna idáig nem tudtam hogyan is működik ez, de mostanában láttam a tévében, hogy vizsgálták az árpád híd közelébe épülő építménynek a szélcsatornáját makett formájában. ez lenne a legmagasabb épület. nagyon érdekes látványos dolog volt. szipi Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.