bikas Posted Június 13, 2010 Share Posted Június 13, 2010 Változtatásokat rendelt el a BP a Deepwater Horizon robbanásának napján, derült ki a CNN által megszólaltatott túlélők beszámolójából. A fúrótorony robbanása tizenegy ember halálát okozta, öten maradtak életben. Április 20. reggelén, nem sokkal a katasztrófa bekövetkezte előtt, az olajtársaság egy vezetője a fúrótornyot működtető Transocean egyik tisztségviselőjével vitatkozott, idézte fel az eseményeket Douglas Brown, a Deepwater Horizon főgépésze. A BP képviselője azt kérte, hogy a nehéz iszapot - ami alacsonyan tartotta az olajkút nyomását - cseréljék le a jóval könnyebb tengervízre, ezzel segítve elő a fúrásról a kitermelésre történő átállást. Brown elmondása szerint a fúrási fázis befejezésével már így is öthetes késésben voltak, a BP-nek pedig napi 750 000 dollárjába került a Deepwater Horizon fúrótorony használata. Összehasonlításként a katasztrófa által okozott, a BP-re háruló költségek 1,25 milliárd dollár körül mozognak eddig, miközben a kiáramlott olaj még csak most kezdi meg pusztító munkáját a partvidéken. Az iszap vízzel való felváltásáról hozott döntés a robbanás bekövetkezésének egyik fontos tényezője lehetett, azonban a múlt hónapban lezajlott kongresszusi meghallgatások több más műszaki és eljárásbeli hibát is feltártak, melyek szintén hozzájárultak a balesethez. A fúrószáron fellövellő, a tornyot lángba borító gáz valószínűleg a zárószerkezet meghibásodása miatt került a rendszerbe. A robbanást megelőző órákban elvégzett negatív nyomástesztek, melyek a zárószerkezet épségének legfontosabb biztonsági diagnosztikai eszközei, nem adtak egyértelmű eredményeket. Ezzel szinte egy időben felfelé szálló gázbuborékokat észleltek a kútban. Azonban a figyelmeztető jelek ellenére folytatódott a nehéz iszap tengervízre való cseréje, esélyt sem adva a buborékok elfojtására. Mindent egybevetve az iszap kiürülése után a fúrótorony tengerfenéken elhelyezkedő kitörés-gátlójának még így is meg kellett volna akadályoznia az április 20-án éjjel 10 előtt néhány perccel bekövetkezett katasztrofális feltörést. Hogy ez az utolsó esély miért mondott csődöt aligha derül ki addig, míg az eszközt a felszínre nem hozzák egy átfogó vizsgálat érdekében. A fúrótorony életben maradt munkásai gondatlanság miatt pert indítottak a BP, a Transocean és a fúrótoronnyal kapcsolatban álló több más cég ellen. SG Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.