hankock Posted Március 8, 2010 Share Posted Március 8, 2010 Az utcai Ferrarikat fejlesztő mérnököknek nincs könnyű dolguk. Eddig az volt a feladatuk, hogy minél gyorsabb, erősebb autókat tervezzenek, s mi tagadás, ebben az egyik legjobbá váltak. A mai vásárlók kegyeiért való küzdelemben azonban ez már nem elég, így olyan technikai megoldások kidolgozására kaptak utasítást, amelyek a drákói szigorú EU szabályok CO2 határértékeit is képesek teljesíteni. Miután áttekintették a létező mérnöki megoldásokat (a motor belső súrlódásainak csökkentése, alacsonyabb gördülési ellenállással rendelkező abroncsok, aerodinamikai fejlesztések, az össztömeg csökkentése stb.) a konklúzió világossá vált. A Ferrari az egy kilométerre eső CO2 kibocsátását képtelen 260g—nál kisebb értékre leszorítani. Ez összehasonlítva a maranellóiak 2007-es átlagban 430 grammjával óriási eredmény, de valamilyen úton 2014-ig az EU által előírt 140 g/km-ig kell lemenni. Amennyiben ez mégsem sikerülne, Brüsszel büntető adókat vetne ki a gyárra, ami évekre ellehetetlenítené az értékesítést. Ezért a szakembereket visszaültették a rajzoló asztalhoz, ahol egy benzin/elektromos hajtásláncon kezdtek el dolgozni, céljukul a 140g/km-es határt kitűzve. A Ferrari számára a hibrid rendszer a legjobb megoldás, hiszen ezzel a CO2 emisszió drámai csökkenését lehet elérni. Mint az jól ismert, a Ferrari motorjai a hétköznapokban igen magas fordulatszám tartományban dolgoznak. Az EU által kidolgozott teszt azonban csak indulásokat, megállásokat, és a Ferrarihoz mérten alacsony sebességre való gyorsításokat tartalmaz. Ennek köszönhetően az ilyen kis sebességű teszteknél az elektromos egység remek szolgálatot tesz. Azt a csapatot hívva segítségül, akik az F1-ben megismert KERS technológiát megalkották, megszületett az 599 HY-KERS kísérleti modell. A 74 kW teljesítményre képes elektromotor 35 százalékkal csökkenti az 599 GTB V12-es motorjának fogyasztását. A mindössze 40 kg-os egység duplakuplungos váltón keresztül fejti ki erejét. A lítium-ion akkumulátorokat sikerült az autó alján elhelyezni, ezzel annak tömegközéppontja még alacsonyabbra került. A töltés a fékezési folyamatok során történik, amikor az E-motor generátorként működik. Jó hír a szkeptikusok számára, hogy a megoldás nem csak a CO2 értéknek, de a menetdinamikának is kedvez. Az 599 HY-KERS 10,4 másodperc alatt gyorsul 0-200 km/órára, az alap 599 GTB-vel összemérten 0,6 másodperc előnyt kovácsolva magának. HY-KERS olyannyira meggyőző, hogy feltehetően az Enzo utódjának szánt F70 kódjelű autó is hibrid hajtáslánccal készül majd. Összegezve a hibrid hajtás lehetővé teszi, hogy a Ferrari teljesítse az igen szigorú, ámbár kijátszható tesztek előírásait, és minden bizonnyal a vezetési élményen sem csorbít a megoldás. További meglepetés, hogy a gyár a jövőben start-stop rendszert is kínál a Ferrari California megrendelőinek, ezzel 6%-os csökkenést érve el a hathengeres V8-as fogyasztását illetően. Rossz hír, hogy így a tulajdonosok nem hódolhatnak a pirosnál történő túráztatás szenvedélyének. Prémium autó magazin Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.