anti141 Posted Január 6, 2010 Share Posted Január 6, 2010 Egy kaliforniai cég talán az eddigi legelegánsabb megoldásokat alkalmazza a régóta áhított repülőgép-közúti jármű hibrid létrehozására. A tervek szerint már 2011-ben kapható lenne a jármű, amelynek vezetéséhez a jogosítvány mellett pilótaigazolvány is szükséges. Emellett számos olyan gyakorlati probléma merül majd fel a használata során, amelyek miatt az ilyen szerkezetek egyelőre érdekes technológiai kísérletek maradnak. A Samson Motorworks által fejlesztett fura szerkezet tulajdonképpen nem is autó, három kereke miatt csak motornak számít. Ez azért jó, mert így a hatályos amerikai jogszabályok alapján nem kell rászerelni például lökhárítókat, ami a súlynövekedés miatt nehezítené a levegőbe emelkedést. Mert ez a cél: repülni is képes közúti jármű létrehozása, és piacra dobása már jövőre. A prototípus már épül, és nem véletlenül kapta a "rugós kés" nevet (Switchblade Multi Mode Vehicle). Szárnyai ugyanis úgy nyílnak ki a hasa alól, mint ahogy a penge jön elő egy bicskából. Ha a repülésnek vége, a szárnyak visszazáródnak egy tokba, amely megvédi őket a közúton fenyegető sérülésektől, például a kavicsok felverődésétől. Ezzel a Switchblade jóval elegánsabb megoldást nyújt a két üzemmód közötti alakváltásra, mint az egyéb párhuzamos fejlesztések, például az autó-helikopter hibrid, vagy a felhajtható szárnyú autó-repülő keverék - írja a Scientific American. Persze sokan szívesen vezetnének egy ilyen érdekes járművet, amely a fejlesztő cég szerint ideális közlekedési eszköz lesz, hiszen ha például repülés közben viharba kerül, elég neki egy körülbelül 600 méter hosszú burkolat, ahol leszállhat, és máris közúti járműként folytathatja útját (hogy az utazást ne kelljen megszakítani, a műszerfal adatai a landolás után azonnal váltanának). A valóság persze nem ilyen rózsás, mert akárhol nem lehet repkedni, és mivel az utakon egy darabig még "normális" autók is lesznek, a landolás egyelőre csak repülőtereken lehetséges (illetve landolhatunk a saját kertünkben is, ha szabályos leszállópályát építünk rá). A járműhöz földi üzemmódban a jogosítvány is elég, de ha valaki repülni szeretne vele, akkor pilótaigazolvány is szükséges A fejlesztőket azonban ez nem zavarja, ők előre tekintenek: legkorábban 2011-ben, 60 ezer amerikai dollárért lehetne megvenni a járművet. A cég honlapján már az előleget is be lehet fizetni (2000 dollár), és afelől is mindenkit megnyugtatnak, hogy a két bőrülésen túl a golfütőknek is lesz hely. A visszapillantó tükrök egy motornál is kötelezőek, de repülés közben ezek behúzódnak majd. Érdekes, hogy a járművet maximum 49%-os összeszereltségi állapotban kínálják majd, ennyit enged meg egy otthoni készítésű, illetve kísérleti repülőgép kategóriája. Azaz a vállalkozó kedvűeknek maguknak kell felszerelni a repüléshez szükséges technológiát (ami további 25 ezer dollárba kerül majd), többek között egy 120-150 lóerős hajtóművet a motorra (csak remélni lehet, hogy legalább annyira egyértelmű lesz a szerelési útmutató, mint egy IKEA-szekrény esetében). A jármű körülbelül 5 méter hosszú, szárnyfesztávolsága körülbelül 7 méter. Sebessége a talajon 150 km/h, repülés közben 215 km/h. Hatótávolsága talajon 1400, a levegőben 540 kilométer körüli. Sima ólommentes benzint kell majd bele tankolni, tervezett fogyasztása a talajon közel 4 liter 100 kilométerenként, a levegőben pedig körülbelül ennél háromszor több. A repülési magasság maximum 3000 méter körüli lehet. Egyelőre azonban a szélcsatorna-tesztek következnek, és a fejlesztő cég az év végére reméli a hatósági engedélyt a prototípusra. Ami utána következik, abból történelem lehet, bár a legtöbb szakértő szerint ezek a szerkezetek csak "idealista furcsaságok", és tömeges alkalmazásuk egyelőre lehetetlen. Például egy házi leszállópályának is rendelkeznie kell bizonyos fény- és biztonságtechnikai rendszerekkel, ráadásul komoly engedélyekhez kötik a létesítését. Ha pedig egy repülőteret használunk, akkor annak komoly költségei vannak, érvényes repülési és leszállási engedélyek kellenek. A repülő autókat és motorokat egyelőre inkább érdekes technológiai kísérleteknek tekinthetjük. Forrás: origo.hu Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piero Posted Január 6, 2010 Share Posted Január 6, 2010 A járműhöz földi üzemmódban a jogosítvány is elég, de ha valaki repülni szeretne vele, akkor pilótaigazolvány is szükséges. És a levegőben hogy kéri el a rendőr a pilótaigazolványt? Vagy hogyan lesz ez ellenőrizve, hogy a sofőr alkalmas-e a légi üzemmód használatához? Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
bagi Posted Január 6, 2010 Share Posted Január 6, 2010 Nem új a kétéltű jármű ötlete. Itt egy 7 (!!!) éves cikk a repülő autóról: http://www.sg.hu/cikkek/27128/mar_kaphato_a_repulo_auto A mai napig nem terjedt el... Ez meg az eredeti oldal, ha valaki esetleg venne egyet... http://www.moller.com/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=94 Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brendon13 Posted Január 7, 2010 Share Posted Január 7, 2010 Még az egy dolog hogy drága, de arra a benzinre amennyit ez repülve fogyaszt rámanne a gatyám is. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
atis.1250 Posted Január 10, 2010 Share Posted Január 10, 2010 A repülés része biztos élvezetes lehet, bár én nem szívesen repülnék vele:S Amúgy nemhiszem hogy mifelénk elterjedt lesz, én maradok az autó-motornál, pilóta jogsi ugysincs bent a tízéves tervben Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.