bikas Posted November 20, 2009 Share Posted November 20, 2009 A gépkocsik fékezésekor a tüdőre veszélyes részecskék kerülnek a levegőbe. A legjobban a hirtelen erős fékezés károsítja a tüdő sejtjeit, de az átlagos, sőt akár csak egy gyenge fékezés is stresszt jelent a sejteknek - állítják svájci kutatók kísérleteik alapján. A Berni Egyetem és a lausanne-i Munkaegészségügyi Intézet kutatói egy működő gépkocsi tengelyéhez közel elhelyezett, laboratóriumi körülmények között tenyésztett tüdősejteken vizsgálták, miként reagálnak a fékezéskor a levegőbe kerülő fékporra. A por összetételét elemezve kiderült, hogy jelentős mennyiségben található benne vas, réz és szerves eredetű szén. Az ezeknek a szennyező elemeknek kitett sejteken az oxidatív stressz és a gyulladás jelei mutatkoztak, s a kísérletben az erős fékezés okozta a legnagyobb változást a sejtekben e téren. Érdekes módon a sejtek megváltozott állapot néha még akkor is jelentkezett, amikor a fék nem működött, ami feltehetőleg annak a következménye, hogy az egyéb helyeken, például a tengelyen és a fékrendszer más részein lerakódott fékpor még ekkor is távozott a gépkocsiból. "A teljes közúti közlekedésből származó légszennyezés 20 százalékát a fékbetét kopásakor keletkező por teszi ki, a fékpor egészségre gyakorolt hatása mégis kevéssé kutatott terület. Azt találtuk, hogy a fékkopással a porba kerülő fémszemcsék hatására az oxidatív stressz révén sérülhet a sejtek közötti kapcsolat" - magyarázzák a BioMed Central című folyóiratban a kutatók, akik azt remélik, hogy a további kutatások során fény derül arra, pontosan mely összetevők vesznek részt a sejteket stresszhatásnak kitevő egyes anyagcsere-útvonalakban. (origo) Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.