bikas Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 A hatalmas, több mint négyméteres szárnyfesztávolságú albatroszok a partoktól több ezer kilométerre is könnyedén eltávolodhatnak. Ráadásul úgy, hogy szárnyaikat szinte nem is mozgatják. Persze csak látszólag, mert azokat fel- és leszálláskor nagyon is lengetik, ám siklás közben szárnycsapások helyett különlegesen hosszú evezőtollaik állítgatásával változtatják szükség szerint szárnyaik íveltségét, görbültségét. Hasonlóan a repülőgépekhez, amelyek szárnyainak hátsó éleit felszálláskor a görbültség fokozására lefelé térítik ki. Ezáltal a szárnyak felett a hosszabb útra kényszerülő levegő felgyorsul, ritkábbá válik, alul meg összetömörül. A felső légritkulás és az alsó nyomásnövekedés emeli végül a gépet a levegőbe. Leszálláskor az ívelőlapokat még jobban kitérítik, hogy azok légellenállása már lassítja is a gépet. Részben a hatalmas madarak technikáját szeretnék utánozni az angol Bristol Robotics Laboratory kutatói, akik a vitorlázórepülőként is ismert Markus Deittert ötlete alapján nekiláttak egy energiát nem igénylő, pilóta nélküli kis felderítőgép megalkotásának. Ezért a téma vezetője, Tony Pipe a munkába bevonta az oxfordi egyetemen az állatok repülését tanulmányozó Adrian Thomas zoológust is. Közreműködésével olyan kis, háromméteres fesztávú repülőt kívánnak készíteni, amely a halászok, a partvédelem, vagy a kábítószervadászok hajóiról indítva, majd távirányítással vezérelve küldhetne videojelentéseket a környező vizekről. A repüléséhez szükséges energiát pedig a tengerek feletti levegőből nyerné. Csakúgy, mint az albatroszfélék. Az albatroszfélék ugyanis megtanulták, hogy közvetlenül a tengerek hullámai felett felfelé is áramlik a levegő. Egyrészt, amikor a szél a hullámokat követve, azok hátára felsiklik, másrészt, amikor szélcsendes időben a gyorsan futó hullámok tolják fel maguk előtt a levegőt. Az állatok pontosan megérzik, hogy hol torlódik magasba a levegő és abban, látszólag mozdulatlan szárnyakkal siklanak. Siklás közben ugyan veszítenek a magasságukból, de - hasonlóan a vitorlázógépekhez - kevesebbet, mint amennyit a levegővel együtt emelkedve nyernek. Teljes szélcsendben is nagyon messzire siklanak el, mert a sík vízfelület és a kiterjesztett, de ívelt, görbült szárnyak közé szoruló levegő, az úgynevezett párnahatás is gerjeszt némi felfelé emelő légerőt. Azonban nemcsak alacsonyan, a hullámok felett képesek mozdulatlan szárnyakkal messzire elrepülni, hanem körülbelül 30 méteres magasságig is. Ehhez az úgynevezett dinamikus vitorlázást sajátították el. Ehhez a levegőt felfelé hajtó erőt az alacsonyan a vízfelszíni súrlódás által lefékezett szél és a magasban eredeti sebességével haladó légáramlat különbsége adja. Ha 30 méter magasan 40 km/óra a szél sebessége, 2 méteren már csak 7 km/óra. S mert a fenti, gyorsabb levegő ritkább, felfelé szívóhatás keletkezik, ezért a levegő alulról folyamatosan felfelé igyekszik. Az albatroszok ezt a feláramlást is képesek kihasználni. A brit kutatók is ezt szeretnék hasznosítani, s egyelőre a számítógépes szimulációkig jutottak, amelyek azonban sikeresen igazolják az elméletet. (nol) Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manfred von Richthofen Posted November 14, 2009 Share Posted November 14, 2009 nahát erre kíváncsi leszek mi sül majd ki belőle! Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.