Szipi Posted Augusztus 13, 2009 Share Posted Augusztus 13, 2009 Robotfecske a csatornában „Valóban rendkívül fürgék a fecskék, és ha tanulmányozni akarjuk őket, nagyon közel kell hozzájuk repülni, ugyanakkor a szerkezetnek hasonlítania kell reájuk - magyarázza Dávid Lentink holland kutató. - Egyes madarak minden repülőgépmodellt mégtámadnak, amelyik a közelükbe kerül" - teszi hozzá. Lentinknek és kutatócsoportjának a kísérletei 2007 áprilisában kezdődtek. Arra vállalkoztak, hogy tanulmányozzák a fecskék rendkívül hatékony repülési technikáját. Szélcsatornában vizsgálták a madarakat: nagysebességű videokamerával rögzítették, hogy a fecske mennyire feszíti hátra a szárnyát a különböző légáramlási sebességeknél. Ennek révén képes ugyanis a madár arra, hogy kihasználva a különféle légáramlatokat, szinte egész életét a levegőben töltse, és csupán a szaporodás idejére költözzön a földre. A kutatók azt is megmérték, hány fokkal hajlítja hátrább egyik szárnyát a másikhoz képest, amikor a jellegzetes éles fordulókat végrehajtja. A fecskék repülési titkának kifürkészéséhez azonban mindez nem volt elég. A holland kutatók most olyan robotrepülőgépet szerkesztenek, amely első pillantásra nemcsak úgy fest, mint egy valódi fecske propellerrel, hanem úgy repül is. Ha elkészül, a légcsavarral hajtott úgynevezett RoboSwift fesztávolsága ötven centiméter lesz, tömege pedig csupán nyolcvan gramm. Ráadásul két szárnycsúcsára ikerkamerákat szerelnek, ilyen módon háromdimenziós képet kapnak a földi irányítók a levegőben zajló eseményekről. A folyamatos közvetítés alapján a robotszerkezet együtt repülhet az igazi madarakkal, így a kutatók először vehetik szemügyre közelről, hogyan suhannak természetes közegükben a fecskék. Bár a légcsavar és a videokamera nem éppen a legjobb álcázási módszer egy robotfecske számára, Lentink és munkatársai remélik, hogy újfajta robotszerkezetüket, amely a fecskék módjára tudja változtatni szárnyainak állásszögét a törzséhez képest, 2008 márciusában már bemutathatják a nagyközönségnek az indiai Agrában rendezendő mikro-légijárművek repülési versenyén. A robotfecske külső szárnyának hátsó kétharmada négy hosszú ún. evezőtollra van bontva. Mindegyik önálló felfüggesztésű, de összeköttetésben áll a többivel. Lítiumos műanyagelem hajtja azt a motort, amely mindkét szárny tollegyüt-tesét egymástól függetlenül vezérli, és lehetővé teszi, hogy a légáramlás sebessége szerint a törzshöz képest a szárny nyilazottsága 5 és 50 fok között legyen változtatható. A biológusok is nagyon örülnek. Anders Hendenström svéd kutató boldogan jelentette ki: „Reméljük, a sztereokam'erák révén közelebbről pillantást vethetünk a fecskék szárnyának dinamikájára, hiszen másképpen viselkednek a szabad levegőben, mint amikor a szélcsatorna korlátozza őket." szipi Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeaber Posted Augusztus 13, 2009 Share Posted Augusztus 13, 2009 "...2008 márciusában már bemutathatják.." Van erről azóta valamilyen fejlemény? Tekintve, hogy ez a dátum már elmúlt, és érdekes a hír. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Szipi Posted Augusztus 14, 2009 Author Share Posted Augusztus 14, 2009 sajnos csak most került hozzám ez az anyag, de több fejleményt sajna nem tudok róla. pedig jó lenne... szipi Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.