bagi Posted Június 18, 2009 Share Posted Június 18, 2009 Egy görög feltaláló a jövő üzemanyagát tervezi kifejleszteni: benzin, dízel vagy hidrogén helyett az autókat fémek hajtanák - nanométeres szemcsenagyságú por alakjában. Ideális esetben még kipufogógáz sem keletkezne.Őrült ötlet - mondja maga a feltaláló, az Európai Unió mégis hároméves kutatóprogramot finanszíroz, hogy valósággá válhasson. Athanasziosz Konsztandopoulosz, a thesszaloniki vegyipari kutatóintézet, a Chemical Processes Engineering Research Institute (CPERI) igazgatója ötletét a prágai EuroNanoForum-on mutatta be. A belső égésű motorok teljesen új megközelítéséről van szó - állítja a 2006-ban európai Descartes-díjjal kitüntetett kutató. Pár éve lehetségessé vált, hogy nanoporként lehessen fémeket előállítani: a szemcsék nagysága ebben a formában a méter pár milliomod részének felel meg. Így a fémet könnyen át lehet vezetni csöveken és szelepeken; óriási felület keletkezik, ami a gyors égést segíti elő. "Úgy képzelem el, hogy a részecskék bekerülnek a hengerbe, ott oxidálódnak, végül pedig egy gyűjtőberendezés száz százalékosan felfogja az oxidálódott port" - magyarázza a vegyész a Die Welt című német lap internetes kiadásában megjelent beszámolóban. Ezt később az autón kívül hidrogénnel redukálnák, így újra éghető fémpor lenne belőle - és a kör bezárul. A környezet jó néhány hasznát élvezné ennek a rendszernek. Amennyiben a fémoxid újrahasznosításához napenergiával előállított hidrogént használnának, az egész folyamat fenntartható lenne, valamint szén-dioxid-, illetve szén-monoxidmentes. Az autók nem bocsátanának ki kipufogógázt, a városok levegője jócskán tisztulna. A fémport pedig fémhulladékból lehetne nyerni, például régi autókból. Konsztandopoulosz meg tudta győzni az EU kutatási biztosát arról, hogy megéri kimerítően megvizsgálni a koncepciót. Így már májusban létrejött a Cometnano Project, egyelőre három évre. Az EU öt kutatóintézete vesz benne részt. Azt hivatottak kideríteni, hogyan lehet égésre alkalmas fémport előállítani, és az égést követően hogyan lehet azt környezetbarát módon újrahasznosítani. Ha ez megújuló energia bevonásával történik, a fémrészecskék energiahordozóvá válnának, és lehetővé tennék, hogy a megújuló energiát olyan közegben raktározzák, amelyet könnyen és biztosan lehet tárolni, illetve szállítani. Az a kérdés azonban, hogy a rendkívül reakcióképes, így robbanásveszélyes fémport tényleg könnyen lehet-e majd kezelni, még válaszra vár. A szemcséket vékony oxidréteggel kell bevonni, így a por nem tud felrobbanni - javasolja Konsztandopoulosz. Ezenkívül azt is ki kell deríteni, hogy mekkora költségek keletkeznek a nanopor előállítása során, a fémipar hulladékát fel lehet-e hozzá használni, és hogy az egész folyamat rejt-e veszélyt a környezetre és az egészségre nézve. Az autóipar számára legfontosabb kérdés persze az, hogy milyen módosításokat kellene elvégezni a motorokon. autohirek.hu Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finep Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 izgalmasnak igérkezik, csak nehogy a pénzes olajgórék lenyomják... Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
b.frenk Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 jó dolognak hangzik... Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hudi Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 Az egyik tanár ismerős szerint a jövő üzemanyaga az áram lesz.És nem is hülyeség.Bár ha ezt a feltaláló megvalósítja a fémporos dolgot majd elválik Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manfred von Richthofen Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 és ha elfogy az összes fém is? miből lesz autó és mi hajtja?? Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
skywave Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 fémből sokkal több van mint fosszilis vegyületekből főleg ha újra lehet hasznosítani,akkor lenne nagy előrelépés . Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zeaber Posted Június 19, 2009 Share Posted Június 19, 2009 Először is, nem arról van szó, h mi van akkor, ha elfogy a fém. Örülne az emberiség ha csak időt tudna nyerni. A másik az, hogy nincs már olyan sok olaj a földön, hogy MAXIMUM 50 évnél tovább tudnának termelni, de egyes becslések szerint még ennyi idő sincs hátra a teljes olajkészlet elfogyásáig, ebben az ütemben. Szóval, ha pénzt fektetne bele az olaj lobbizó cég, hogy szabotálja, akkor saját magát juttatná a végén csődbe. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
skywave Posted Június 20, 2009 Share Posted Június 20, 2009 én 20-30évre emlékeztem,hogy csak annyi van hátra. kiváncsi lennék,hogy néz ki egy ilyen berendezés,milyen teljesítménye van,milyen hangja van,mekkora stb. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Manfred von Richthofen Posted Július 3, 2009 Share Posted Július 3, 2009 nah én elkezdtem az itthoni fémet porrá zúzni h legyen üzemanyagom! XD kitudja miket fognak még itt kitalálni! Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
O_o Posted Július 4, 2009 Share Posted Július 4, 2009 Érdekes. Szerintem megéri kísérletezni vele. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.