SixHouse Posted Június 3, 2009 Share Posted Június 3, 2009 Az objektum-orientált programozás (OOP) a 90-es évek uralkodó stílusirányzata, s egyre inkább felváltja a - lassan már elavulttá váló, de ugyanakkor még klasszikusnak is számító - strukturált programozást. Az objektum-orientált programozás jobban megközelíti, utánozza a valóságot, és jobban igazodik a tárgyakhoz. Minden valóságos tárgyat nemcsak alakja, elhelyezkedése jellemez, (Tehát nem csak a rá jellemző adatok-méretek-.) hanem az is, hogyan viselkednek bizonyos körülmények között. Így a tárgyakat minden jellemzőivel együtt komplex egészként tekintjük. (Az-az, az objektum az adatok és jellemzőjük komlpexe, elválaszthatatlan egésze.) Amikor egy objektumot deklarálunk akkor írjuk le szerkezetét a mezőkkel, másrészt azokat a szubrutinokat, amelyek leírják az objektum viselkedését. Az első magasszintű programozási nyelv mely ezt tökéletesen támogatja, ez a: Borland Pascal. Az objektumokat a Pascal nyelv az 5.5-ös verziótól támogatja. Az 5.5-ös verzió még nem követte az objektum-orientált programozás elméletét, majd 6.0-ás verzió kezde el kiegészíteni ezeket a hiányosságokat. Az jelenlegi (7.0) verzió - szinte - tökéletesen igazodik az elmélethez, mind: az öröklés, a profilizmus, a zártság, a sokoldalúság, és az adatrejtés elvét tekintve. (ezeket az elveket: lásd alább). Ezenkívül a Borland Pascal nyelvhez tartozik - kiegészítésként - a Turbo Vision mely segít egy objektum-orientált felhasználói felület kialakításában. (Megjegyezném, hogy a Borlan Pascal editor-a is Turbo Vision-ben készült.) Az Objektumokról: Egy objektum négy fő részből áll ezek: adatelemek, szerkezeti összefüggések, szelekciós műveletek, konstrukciós műveletek Egy objektum négy fő tulajdonsága: 1. Adat és kód kombinációja 2. Öröklés 3. Profilizmus 4. Zártság Objektum = adat + kód (Ettől objektum, az objektum; mert e kettőnek elválaszthatatlan egészén értjük az objektumot ! ) Az objektum egyik alkotóeleme az adat, vagy adatszerkezet. Ez a rekordhoz hasonlóan deklarált adatokat jelent. E részben tulajdonképpen a valóságot ábrázoljuk. (Úgymond: a tárgy méreteit) A másik a kód, amelyen olyan eljárások és függvények összességét értjük, amelyek leírják az objektum viselkedésmódját. Szintaktikája a rekordéval - majdnem teljesen - megegyezik, a különbség annyi, hogy metódusokat - procedure-ákat, és function-öket - is deklarál(hat)unk. Öröklés: (Egy egyszerű evolúciós példán keresztül.) A kétéltűekből származnak a hüllők. (A biológia mai állása szerint.) A hüllők ugyanúgy rendelkeznek gerinccel, lábakkal, tüdővel ..., mint a kétéltűek. De rendelkeznek új tulajdonságokkal is pl: nincs szükség a vízre a peterakáshoz, -mint a kétéltűeknél- az egyedfejlődés első szakaszában. Az objektumot leírva ez így néz ki: TKeteltuek = Object(THalak) 2 Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.