Daniels Posted Február 1, 2009 Share Posted Február 1, 2009 Némileg elmaradva nagy honfitársaitól, a BMW-től vagy a Mercedes-től, de önnön dicsőségének teljes tudatában avatja új múzeumát január 31-én Németország legismertebb sportkocsigyártója, a Porsche. A nyolcvan történelmi gépjárművet és megszámlálhatatlan kisebb, a márka történetéhez kötődő tárgyat bemutató épülettömb egyedülálló látványosság, amelyet egy eleddig szinte ismeretlen osztrák építésziroda tervezett. Az autóipar évekig tartó fellendülése múzeumok és kulturális intézmények sorához vezetett Európa-szerte. A karosszériáknál nagyobb léptékű formabontást a nemzetközi autómárkák között még a Volkswagen hozta divatba, amelynek wolfsburgi Autostadtja többek közt Zaha Hadid mérföldkőnek számító Phaneo Science Center-ével bővült. A holland UNStudio a Mercedes-Benz, az osztrák Coop Himmelb(l)au a BMW számára tervezett az elmúlt esztendőkben futurisztikus, többszörösen díjnyertes kulturális központokat. A Maserati a londoni Future Systems-t bízta meg kitinpáncélra és motorháztetőre egyszerre emlékeztető modenai múzeumának munkálataival. A sort most az 1931-ben alapított Porsche SE bővíti, amely jövedelmének nagyobb részét még ma is az egyik alapító, Ferdinand Porsche által sikerre vitt Volkswagen részvényeiből szerzi. A Porsche által 2004-ben kiírt tervpályázatot a német földön kívül szinte sosem hallott nevű osztrák iroda, a Delugan-Meissl nyerte. Tervük 170 induló közül tizedmagával jutott be a finalisták közé, ahonnan ?a Porsche magas minőségét, vitalitását és megbízhatóságát tükröző mivolta? miatt választotta ki a többek közt a Porsche AG elnökét és Stuttgart polgármesterét is soraiban tudó zsűri, és díjazta a 25 ezer eurós aranyéremmel. A pályázat külföldi indulói nem fogadták tapsviharral, hogy a tizenhárom német, osztrák és svájci szakemberből álló bírálóbizottság kizárólag német, osztrák és svájci munkákat jutatott a döntőbe. A győztesek kezdeti látványtervei ráadásul nem is tűntek egyértelműen meggyőzőnek, sőt: szakmi körökben többen egyszerűen megépíthetetlennek tartották. A legendás német precizitás azonban hasznosnak bizonyult: Roman Delugan és Elke Delugan-Meissl az iroda vagy tucatnyi munkatársával rohamtempóban dolgozták ki a terv részleteit, hogy a márka hatvanadik születésnapján, 2007-ben a múzeum megnyithassa kapuit. Bár a határidőt nem sikerült tartani, és időközben egy, a globális autópiacot igencsak megrengető gazdasági krízis is beköszöntött, amely a Porsche eladásainak számát is jócskán megnyirbálta, a márka illetékeseinek ez nem vette el a kedvét. A Porsche-múzeum 2008 végére elkészült, a belső terek installálása pedig további hónapokat vett igénybe, a hivatalos megnyitó így került január 31-re. Bár a Porsche már csak a késés miatt sem verte nagydobra az eseményt, a nemzetközi sajtó így is izgatottan várta az ünnepséget, nemcsak a különleges autókollekció, de a múzeum végül igencsak hívogatóra sikeredett épülete miatt is. Porsche-múzeum Stuttgartban A Porsche Stuttgart-Zuffenhausenben található gyártelepe mellett, a Porscheplatzon felhúzott múzeum úgy uralja urbánus környezetét, mint egy Porsche a bevásárlóközpont parkolóját. A szobrászi modorban megformált, kubusszerű főépület harcias gesztussal ágaskodik tömzsi lábain, szinte felkínálva magát a látogatónak. A 140 méter hosszú és hetven méter széles, monolit tömböt csupán három láb tartja, amelyekre mintegy 35 ezer tonnányi súly nehezedik. A szinte szárnyalni tűnő fehér épüleet mindössze két üvegfelület töri meg; a különleges hatást csak fokozzák a tömb alját borító tükörcsempék. A monolitikus forma minden meglepő vonása ellenére közelebb áll a hagyományos múzeumi terekhez, mint a BMW vagy a Mercedes-Benz épületei. A fehér múzeumi kubus hagyományaiból absztrahált múzeumtest spirális kiállítóterébe a lábak mozgólépcsőin vagy felvonóin át juthat fel a látogató. A nyolcvan kiállított gépkocsi és az alapító, Ferdinand Porsche mérnökzseni előtt adózó kiállítás LED-világítással és állandóan változó fényjátékokkal felturbózott, hófehér belső terekben találtak otthonra. A tágas rendezvényterek és egy látványos tetőterasz mellett a Christopherus ínyenc-étterem is helyet kapott az épületben. A 28 ezer négyzetméteres tömb az eredetileg tervezett közel kétszeresébe, körülbelül százmillió euróba került; ezért cserébe az eddigi nyolcvanezer helyett évi 200 ezer látogatót várnak. Akik, ha a tervező Roman Delugan reményei beigazolódnak, a legendás autótípusok mellett egy újszerű, interaktivitást kínáló és elváró építészettel is szembesülnek majd. képek: http://www.hg.hu/galeria/9721-porsche-muzeum-stuttgartban Forrás:origo.hu ------------------ ááh remélem egyszer eljutok oda! Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.