Szipi Posted December 29, 2008 Share Posted December 29, 2008 Gyengélkedő hidak Még mindig nincs megoldás a rejtélyre, vajon miért roskadt össze 2007. augusztus 1-én az esti csúcsforgalom idején a Mississippin átívelő minneapolisi híd. Heten meghaltak, nyolcan eltűntek, legalább százan megsebesültek, és ötven autó zuhant a vízbe. Az összeomlás oka eddig ismeretlen. A szakemberek szerint legalább másfél évre van szükség, amíg sikerül az eset minden részletét tisztázni. A hídon az Interstate-35 autópálya vezetett át, és Minneapolis két részét kötötte össze. A híd 1967-ben épült, amely az egyik legrosszabb év volt a hídkatasztrófák szempontjából az USA történetében. Ekkor omlott össze például az Ohio-folyón átívelő Silver-híd, 46 ember halálát okozva. Persze nemcsak az a kérdés, mi okozta ezeket a balesteket, hanem az is, hogy megelőzhetők-e a hídomlások. Ma már ugyanis a legbonyolultabb megfigyelő eszközök állnak a mérnökök rendelkezésére, a hidak ellenőrzése azonban nem sokat változott. A mérnökök rendszerint egyszerűen szemrevételezik a hidak szerkezetét (a Margit-hi-dat is így tartják szemmel). A Silver-híd összeomlása után az Egyesült Államokban új vizsgálati rendszert vezettek be, amely 583 ezer főközlekedési híd állapotát 0 és 9 között osztályozza. A 9 jelenti a legtökéletesebb állapotot, a 0 pedig annyira veszélyes, hogy a várható összeomlás miatt le kell zárni a hidat. A minneapolisi híd osztályzata 4-es volt, ami gyenge állapotot jelöl, habár még a használható kategóriába tartozik. Az emberi vizsgálattal mindössze az a baj, hogy szubjektív, ezért könnyebben előfordulhatnak tévedések. 2000-ben az amerikai Szövetségi Autópálya Hivatal (FHA) egyik részlege, a Roncsolás-mentes Értékelés Központja vizsgálatot végzett e „szemrevételezös" módszer hatékonyságának megállapítására. Az egyik próba során 49 ellenőrt kértek fel arra, hogy nézzenek meg egy acélhidat, amelyen az FHA szakemberei szerint egy lehetséges súlyos törés kezdeti jelei mutatkoztak. A vizsgálatot végző ellenőröknek csak az egyötöde vette észre a hibát! A technika azonban ma már sokat segít. Olyan érzékelőket szerelhetnek fel, amelyek többek között mérik az áthaladó járművek súlyát és számolják a forgalmat. Ha veszélyes túlterhelést észlelnek, azonnal jelzik a központban. Hasonlóképpen feszültségmérőket is alkalmazhatnak a belső szerkezeti egységeken, így azonnal riasztó jelzést kaphatnak a szakemberek, ha változik valami. Az FHA már olyan eljárást is kifejlesztett, amelynek során lézersugárral egytized milliméter pontossággal mérhetik meg, mennyit mozdul el a híd a forgalom hatására. A michigani egyetem munkatársai szénatomokból kialakított parányi nano-csövekből pedig olyan érzékeny hártyát kísérleteztek ki, amely a hídon a szerkezet legapróbb mozgását is jelzi. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.