Jump to content
PirateClub.hu

Gyengélkedő hidak


Szipi
 Share

Recommended Posts

Gyengélkedő hidak

 

 

Még mindig nincs megoldás a rejtélyre, vajon miért roskadt össze 2007. augusz­tus 1-én az esti csúcsforgalom idején a Mississippin átívelő minneapolisi híd.

 

Heten meghaltak, nyolcan eltűntek, legalább szá­zan megsebesültek, és ötven autó zuhant a vízbe. Az összeomlás oka eddig ismeretlen. A szakembe­rek szerint legalább másfél évre van szükség, amíg sikerül az eset minden részletét tisztázni.

 

A hídon az Interstate-35 autópálya vezetett át, és Minneapolis két részét kötötte össze. A híd 1967-ben épült, amely az egyik legrosszabb év volt a hídkatasztrófák szempontjából az USA történe­tében. Ekkor omlott össze például az Ohio-folyón átívelő Silver-híd, 46 ember halálát okozva.

Persze nemcsak az a kérdés, mi okozta ezeket a balesteket, hanem az is, hogy megelőzhetők-e a hídomlások.

 

Ma már ugyanis a legbonyolultabb megfigyelő eszközök állnak a mérnökök rendelke­zésére, a hidak ellenőrzése azonban nem sokat változott. A mérnökök rendszerint egyszerűen szemrevételezik a hidak szerkezetét (a Margit-hi-dat is így tartják szemmel). A Silver-híd összeom­lása után az Egyesült Államokban új vizsgálati rendszert vezettek be, amely 583 ezer főközleke­dési híd állapotát 0 és 9 között osztályozza. A 9 je­lenti a legtökéletesebb állapotot, a 0 pedig annyira veszélyes, hogy a várható összeomlás miatt le kell zárni a hidat. A minneapolisi híd osztályzata 4-es volt, ami gyenge állapotot jelöl, habár még a hasz­nálható kategóriába tartozik.

 

Az emberi vizsgálattal mindössze az a baj, hogy szubjektív, ezért könnyebben előfordulhatnak té­vedések. 2000-ben az amerikai Szövetségi Autópá­lya Hivatal (FHA) egyik részlege, a Roncsolás-mentes Értékelés Központja vizsgálatot végzett e „szemrevételezös" módszer hatékonyságának megállapítására.

Az egyik próba során 49 ellenőrt kértek fel arra, hogy nézzenek meg egy acélhidat, amelyen az FHA szakemberei szerint egy lehetsé­ges súlyos törés kezdeti jelei mutatkoztak. A vizsgálatot végző ellenőröknek csak az egyötöde vette észre a hibát!

 

A technika azonban ma már sokat segít. Olyan érzékelőket szerelhetnek fel, amelyek többek kö­zött mérik az áthaladó járművek súlyát és számol­ják a forgalmat. Ha veszélyes túlterhelést észlel­nek, azonnal jelzik a központban. Hasonlóképpen feszültségmérőket is alkalmazhatnak a belső szer­kezeti egységeken, így azonnal riasztó jelzést kap­hatnak a szakemberek, ha változik valami.

Az FHA már olyan eljárást is kifejlesztett, amelynek során lézersugárral egytized milliméter pontos­sággal mérhetik meg, mennyit mozdul el a híd a forgalom hatására. A michigani egyetem munka­társai szénatomokból kialakított parányi nano-csövekből pedig olyan érzékeny hártyát kísér­leteztek ki, amely a hídon a szerkezet legapróbb mozgását is jelzi.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Hozzászólás a témához...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Jelenleg olvassa   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...