Szipi Posted Szeptember 16, 2008 Share Posted Szeptember 16, 2008 Hidrogénnel fűtött mozdony A vasutak világában a japán mérnökök egyre meghökkentőbb elképzeléseket valósítanak meg. Már ez első Sinkan-zen is vihart kavart óránkénti több száz kilométeres szédítő sebességével. Aztán jött a mágneses lebegtetésű vonat, amely kerekek helyett mágneses erővonalakon suhan. És most itt van egy személykocsiból átalakított motorvonat, amely a tervek szerint 2007 végére Japán középső részén, a Jacugatake-hegységen robog át. Kobucsizava és Komoro között van ugyanis a japán vasúthálózat legmagasabb pontja. Ez a nagyszerű környezet illik is ahhoz a kis vonathoz, amely a világon először hidrogén tüzelőanyaggal halad végig egy vasúti kocsik számára rendszeresített sínpályán. A szenet helyettesítő hidrogén persze nem kazánba kerül, hanem tüzelőanyag-cellák sorába, amelyek különálló tartályokból kapják a hidrogéngázt. A belső „égéshez" az oxigén a vonat körüli levegőből érkezik, és az energia végül áram alakjában fut innen a villanymotorokhoz. A villamos áram ugyanis minden tüzelőanyag-cellában - amellyel világszerte egyre lelkesebben kísérleteznek a mérnökök - a hidrogén- és oxigénionok találkozásából keletkezik. És az eredmény? A vonat furcsa módon időnként egy pici gőzfelhőt enged ki, akár hagyományos elődei. „Ez egy tiszta rendszer, ahol csak víz keletkezik -magyarázza Hiroiuki Szavada. a motorkocsit kifejlesztő Kelet-Japán Vasút mérnöke. - Nem kerül a levegőbe közvetlenül sem szén-dioxid, sem nitrogén-oxid vagy más részecske." Az új motor azonban nemcsak a környezetet kíméli. A jármű csendes és ugyanolyan rezgésmentes, mint a villanyvonatok, ezért a beépített területeken kevesebb kellemetlenséget okoz, mint a dízelmozdonyok. A villanyvonatokkal ellentétben azonban nincs szüksége a sín mentén egyéb kisegítő szerkezetekre, például a kocsik feletti villanyvezetékre, sem villamos alállomásokra. Ez nagy előny egy olyan sűrűn lakott országban, mint Japán. A villanymotorral hajtott motorkocsi alapenergiáját két, egyenként 65 kW teljesítményű tüzelőanyag-cella szolgáltatja. Ezenkívül egy 19 kWh energiatartalmú lítiumion akkumulátor további energiát szolgáltat a motornak, ha a vonat meredeken halad fölfelé vagy gyorsul. A motor olyan módon is takarékoskodik az árammal, hogy fékezéskor dinamóként működve az akkumulátorba táplálja az elektromossággá átalakított mozgási energiát. Ez a hibrid rendszer persze lényegesen szerényebb, mint azok a modern dízelvonatok, amelyeknek motorja átlagosan 300 kW teljesítményű, de vízszintes pályán az új vonat is elérheti a 80 km-es óránkénti sebességet. Egyetlen hidrogénfeltöltéssel ma még csak nyolcvan kilométert tud megtenni, de a vasúttársaság reméli, hogy a sikeres kísérletek után a rendszeres utasforgalomban is megjelenhet a vonat. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bálibee Posted Szeptember 19, 2008 Share Posted Szeptember 19, 2008 ...a tervek szerint 2007 végére Japán középső részén... Welcome to 2008 Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.