DriftKing Posted Április 3, 2008 Share Posted Április 3, 2008 Elektromos feltöltő: ez lesz az új sláger? Az évtized elején a kompresszoros motorok terjedésének lehettünk tanúi, mostanság pedig a turbófeltöltés éli reneszánszát, de egy brit cég, a Controlled Power Technologies abban bízik, hogy új megoldásával mindkét hagyományos feltöltési rendszert háttérbe szoríthatja néhány éven belül. A jelenleg használt feltöltőrendszerek, bár sokat fejlődtek az elmúlt egy-két évtizedben, korántsem hibátlanok. A mechanikus kompresszorok a levegő összesűrítéséhez szükséges energiát a motortól veszik el, így csökkentik annak hatásfokát. Ugyanakkor a turbófeltöltők késedelmét sem sikerült eddig teljesen eltüntetni. Egyes gyártók, mint a VW a TSI motorok esetében, a két megoldás kombinációjával próbálják kiküszöbölni a hátrányokat, mások pedig egy kisebb és egy nagyobb turbófeltöltőt használnak ugyanebből a célból. Ezek a kombinált rendszerek azonban komplikáltak és drágák. A CPT szerint épp ezért lehet az elektromos hajtású feltöltő a jövő megoldása. A villanymotorral hajtott kompresszor azonnal reagál, csak annyi energiát emészt fel, amennyi feltétlen szükséges, és jóval egyszerűbben szabályozható a töltőnyomása, mint a turbónak vagy a mechanikus kompresszornak, így könnyebben illeszthető bármilyen motorhoz. A brit cég VTES nevű rendszere ráadásul állítólag már most is készen áll a szériagyártásra, és egyaránt használható dízel- és benzinmotorokon. A teszteket egy 1,2 literes benzinmotorral végezték, amely a villamos kompresszorral állítólag egy kétliteres szívómotorral egyenértékű teljesítményt képes leadni, de 40%-kal gyorsabban reagál a gázpedál parancsaira, jóval kevesebbet fogyaszt, és alacsonyabb károsanyag-kibocsátást produkál, azaz a korszerű turbómotorok pozitív tulajdonságaival rendelkezik, azok hátrányai nélkül. Egyelőre nem tudjuk, hogy van-e olyan autógyártó, amely ráharapott a CPT ötletére, de egyáltalán nem csodálkoznánk rajta, ha két-három éven belül megjelennének az első sorozatgyártású, elektromos feltöltős motorok. forrás: totalcar.hu Elektromos kompresszorok jönnek Készen állnak a sorozatgyártásra a világ első elektromos kompresszorai, melyek sokkal hatékonyabbak lehetnek hagyományos társaiknál, és akár már másfél év múlva megjelenhetnek a szériaautókban. A hagyományos kompresszorok közvetlen kapcsolatban állnak a motorral, a főtengelyről szíjjal hajtják ezeket, ezért a hatásfokuk nem a legjobb. A brit Controlled Power Technologies új, kis elektromotorral hajtott kompresszora nélkülözi a hagyományos feltöltők hátrányait, ugyanis nem a főtengely hajtja, ráadásul bármikor képes maximális fordulatszámra pörgetni a turbinát, így a levegőellátás csak az igénytől függ. A Változtatható Nyomaték Növelőnek (Variable Torque Enhancement System) keresztelt rendszer állítólag nemcsak olcsón előállítható, de a már meglévő, akár turbós motorokba is könnyedén beépíthető, így nem kizárt, hogy rövidesen megérkeznek az első VTES-szel felszerelt négykerekűek. Az új kompresszor segítségével egy 1,2 literes motor egy kétlitereséhez hasonló teljesítményt lenne képes produkálni, ráadásul egy VTES-szel felszerelt 1,2-es kocsi motorja 40 százalékkal rugalmasabb lenne egy ugyanakkora, de kompresszor nálküli erőforrásnál. Dízelek esetén a szinte azonnal fellépő, megnövelt oxigénellátás lehetővé teszi, hogy a nyomaték még alacsonyabb fordulatszámnál jelentkezzen, és a korom, valamint a szén-dioxid-kibocsátás is csökkenjen. A Controlled Power Technologies már talált is egy céget, amely elkészítheti az első szériaautókba szánt VTES-kompresszorokat, és mivel a britek szerint a technológia iránt jelenleg három nagy autógyártó is élénken érdeklődik, igazán nem lehet messze az első elektromos kompresszorral ellátott négykerekű megjelenése. forrás: origo.hu Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
czollnerg Posted Április 17, 2008 Share Posted Április 17, 2008 ez egy jó dolog...mert ugye vagy alul gyenge egy autó vagy fölül (fordulatszám). alul(pl nagy tömegü autoknál) elég rossz érzés mikor indulsz és "befullad" a kocsi, tohonyának érzed, aztán meg ha eléri a turbonyomást akkor meg hirtelen elindul és a szabályzásig ugyanugy húz. viszont az se jó mikor pörgeti az ember és egyszercsak érzi hogy gyengül és csak a hangja nő meg. ez a párosítás jó dolog, alul kompresszor hang, fölötte pedig turbósüvités.. fincsi. és persze mindenhol mindig húz az autó. mondjuk azt kétlem hogy a fogyasztás kevesebb lesz mint egy hasonloan erös szivóé. (tapasztalat alapján mondom ezt) Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.