Millye Posted Szeptember 16, 2007 Share Posted Szeptember 16, 2007 Az elmúlt huszonöt év talán legfontosabb technológiai jelensége, hogy a számítógépek a hétköznapok nélkülözhetetlen tényezőivé váltak. Szinte minden paraméterükben döbbenetes fejlődésen mentek keresztül. Egy kivétellel: még mindig nem könnyű használni őket. A mai átlagos asztali gépek tízszer gyorsabbak 1983 legsebesebb masinájánál. Az árak drasztikusan estek, a teljesítmény határa – némi túlzással – a csillagos ég. Új interfészeket! Az interfészek viszont komoly finomításokra szorulnak. A legnagyobb problémát a kezelhetőség okozza. Adam Greenfield, New Yorki kutató például arról számolt be, hogy tizenhármat kellett kattintania a Nokia 6680 csengőhangjának megváltoztatásához. A tipikusan mérnökök által mérnököknek készített interfész a Nokia 6680 mellett sok más, mindennapos használatú gép gyengéje. A programozók bonyolult, komplex rendszerekben gondolkoznak, melyekbe mindent be szeretnének sűríteni. Így viszont egy bizonyos pont után áttekinthetetlenné válik az egész. Eddig általában az ő akaratuk érvényesült az interfész tervezőkével szemben. Úgy tűnik, változik a széljárás, és a közeljövőben a más néven ember-számítógép interakcióval (human-computer interaction, HCI) foglalkozó utóbbiak kitüntetettebb szerepet töltenek majd be. Erre utal, hogy a fejlesztő cégek a néhány évvel ezelőttinél lényegesen komolyabb összegeket fektetnek a HCI-be. Ideje, mert a Macintosh 1984-es, az ablakok, a menü és az egér-alapú grafikus interfész térhódítását elindító forradalma után, azaz bő két évtizede nem történt földrengető újítás. Pedig egyértelmű az igény, hiszen – a Sevillában rendezett márciusi HCI 2020 konferencián is kihangsúlyozták – idősebbeket, kisgyerekeket és a számítógépes analfabétákat kizárólag egyszerű interfészekkel nyerhetik meg. Csak akkor vásárolnak, ha előtanulmányok, általában olvashatatlan kézikönyvek nélkül is boldogulnak a portékával. Az egér után A már létező interfészek leegyszerűsítése, finomítása viszont egyáltalán nem nevezhető forradalmi újításnak. Más irányokba kell tapogatózni. A felhasználó mozdulatait bizonyos távolságon belül érzékelő gesztus-alapú rendszerek jelenthetik az egyik megoldást. Bennük olvadna egymásba a digitális és a fizikai világ. A „több-érintős” (multi-touch) interfészek szintén efelé – az egéren túlra – mutatnak. Megkönnyítik a géphasználatot; köztereken, billentyűzet nélkül dolgozhatunk rajtuk. A New Yorki Egyetemen dolgozó Jeff Han egyszerre egynél több érintést érzékelő megjelenítője lehetővé teszi, hogy két kezünket szimultán, egymástól függetlenül használjuk. A novemberben kereskedelmi forgalomba kerülő horizontális, egér és billentyűzet nélküli Microsoft Surface ugyancsak a többérintős gondolat jegyében fogant. Gesztus-alapú interfésze lehetővé teszi képek és dokumentumok mozgatását, az asztalszerű számítógép a rajta lévő többi digitális eszközt is felismeri, és a képeket automatikusan letölti róluk. Egéralternatívát jelentenek a tekintetünket, szemünk mozgását követő – billentyűzettel általában még rendelkező – rendszerek is, mint például a Stanfordon fejlesztett GUIDe (Gaze-enhanced User Interface Design). Kamerája automatikusan követi szemünket, a képernyőn látottak ennek megfelelően módosulnak. Előbb kitalálja, hogy a dokumentum mely része iránt érdeklődünk, aztán megvilágítja a szóban forgó passzusokat. Más hasonló rendszerek mikrofonokkal, webkamerákkal, szenzorokkal dolgoznak. Háttér-számítógépek A könnyen kezelhető interfészekhez, azaz a maiaknál hatékonyabb input eszközeinkhez, természetesen megfelelő, „kontextus-tudatos” (context aware) – a felhasználó hangulatváltozásait érzékelő, a gép „viselkedésén” annak megfelelően módosító – szoftverek is szükségesek. Például, ha elmaradtunk a munkában, és idegesek vagyunk, változtatnak bizonyos preferenciákon: nem zavarnak felesleges vagy kevésbé fontos e-mailek érkezésének azonnali jelzésével, és így tovább. Döntéseik elfogadásához azonban meg kell bíznunk bennük. Legjobb, ha észrevétlenül, a „háttérben megbújva”, a környezet részeként olyan hatékonyan tevékenykednek, mint az elektromosság. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kr.King Posted Szeptember 21, 2007 Share Posted Szeptember 21, 2007 A fejlesztések mindig jól jönnek az informatikában, mert lejjebb viszi az árakat és növeli a versenyt. De nemtudom ti hogyvagytok vele, nekem nem tűnik túl bonyolultnak a mai programok nagyrésze. Egy kis angoltudással a súgó/help menüben is kaphatunk infót ha elakadunk. Bár tény és való, hogy jó játék az érintőképernyő, csak jelenleg drága. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiero Posted Szeptember 21, 2007 Share Posted Szeptember 21, 2007 Több éves rutinnal, és alapokkal könnyű. De mi lenne, ha most ülnél először gép elé? Meg fiam a keddi órán nem tudom ki másolta át az órai munkákat neked, hogy ne kapj karót Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kr.King Posted Szeptember 22, 2007 Share Posted Szeptember 22, 2007 Ez övönaluli volt. Na azt a programot tényleg nehéz kezelni, legalábbis számomra. Abban viszont teljesen igazad van, hogyha most ülnék először gép elé akkor pédául a vistát eléggé akadozósan tudnám csak kezelni, mert bonyolult és eléggé komplex redszerré nőtte ki magát. Majd elfelejtettem, hogy nem osztályozza azt az órai munkát úgyemlékszek. De azért köszi mégegyszer. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
odulako Posted Szeptember 22, 2007 Share Posted Szeptember 22, 2007 Az egér nem túl bonyolult tárgy sőt a billentyuzet sem bár az 1 fokkal magasabb szinten áll a programok hát azokhoz nem árt érteni szerintem ez igy marad a jovoben is Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.