Millye Posted Augusztus 14, 2007 Share Posted Augusztus 14, 2007 1865 és 1900 között három folyóirat, a holland De Natuur, az amerikai The Scientific American és a francia La Nature rendszeresen tudósított a világ legújabb találmányairól. Valamennyi vadonatúj szerkezet esetében részletes műszaki alaprajzot, leírást közöltek, és értékelték a praktikusságát, s azt is, hogy milyen hasznot hozhat a befektetőknek. Ezen lapokban látott napvilágot Baranowski professzor gőzzel hajtott repülőgépének terve, Auguste és Louis Lumiére cinematográfja, és Edison számos találmánya. A szerkezetek többsége azonban a megvalósításig is alig-alig jutott el. Hogy az alább összegyűjtött csodamasinák a valóságban használhatóak-e - nos, ezt csak néhány esetben tudjuk biztosan. Ám valamennyi vitathatatlanul az emberi elme termékenységét bizonyítja. A velocipéd - bár még maga sem volt tökéletes - létrejöttekor a habókos feltalálókat is megihlette. 1888-ban Radin úr, a francia csodabogár - aki hátrafele gyalogló bajnokságot rendezett a Szajna mentén - egy gömb alakú, monumentális szerkezettel jelent meg Párizs főutcáján. Képzeljünk el egy hatalmas, átlátszó gumilabdát, amelynek átmérője úgy két méter, éppen akkora, hogy egy felnőtt ember kényelmesen kifér rajta. A nyílást ajtó zárja, hogy ha a masina beindul, az odabent tartózkodó ki ne pottyanjon belőle. Odabent keresztben egy vastengely húzódik, közepén csésze alakú üléssel. A tengely végeit golyóscsapágy szorítja a gömb falához. A velocipédista kinyitja a járgány ajtaját, miközben valaki egyhelyben tartja a járművet. Ez nagyon fontos, hiszen a gömböt kívülről semmi nem rögzíti a talajhoz. A velocipédista tehát helyet foglal, megragadja a tengelyt, miközben előrenyújtott lábát a gömb falának veti. Egyik kezével bezárja az ajtót, majd ültében néhány lépést tesz, s a velocipéd már indul is. Ha jobbra, vagy balra kanyarodna, akkor elég a megfelelő irányba fordulni - s a csodajármű máris engedelmeskedik neki. Ha fékezni akar, egyik lábát kinyújtja, talpát odaszorítja, ahol a velocipéd érintkezik a földdel - és a súrlódás a gömböt azonnal lefékezi. Radin úr azt állította, a gömbvelocipéd a vízen is jár: a sofőr a folyó partjára lavírozza, nagy lendületet vesz, éppen akkorát, amekkora a gömböt a vízbe taszítja. A gömb pedig lebeg a vízen, pörög-forog, halad, s végül a partra vetődik. A konstruktőre így képzelte el. De Radin úr a vízpróbát nem bírta ki. Mintegy félórányi forgástól-pörgéstől olyan rosszul lett, hogy hetekig ki sem kelt az ágyából. Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyzzs Posted Augusztus 18, 2007 Share Posted Augusztus 18, 2007 Az USA-ban még ma is mindent bejegyeznek, mivel a lerótt illeték egy jó bevételi forrás...Amúgy meg : a hasznos dolgokat feltaláló szabadalmaztatót még ma is úgy szívatják meg, ahogy akarják...Tehát...??? Idézés Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.